W naszym serwisie internetowym są wykorzystywane pliki cookies.
Z podróży akademickich dalekich i bliskich

Z podróży akademickich dalekich i bliskich

Obchody 75. rocznicy bitwy partyzanckiej pod Osuchami.  (23 czerwca)

Bitwa pod Osuchami, do której doszło w dniach 25-26 czerwca 1944 r., była kulminacją niemieckiej akcji przeciwpartyzanckiej. Po latach Konrad Bartoszewski „Wir” wspominał, że podczas nierównej walki „poległo, względnie dostało się do niewoli i zostało rozstrzelanych w Biłgoraju ok. 400 partyzantów”. Najcięższe straty poniosły oddziały AK Jana Kryka „Topoli”, Adama Haniewicza „Woyny” i Stanisława Basaja „Rysia” z BCh. Osuchy zostały spalone, a wielu mieszkańców hitlerowcy zamordowali.

Organizatorami uroczystości patriotyczno-religijnych byli m.in. Wojewódzki Komitet Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa w Lublinie, Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej Okręg Zamość, Ogólnopolski Związek Żołnierzy Batalionów Chłopskich, a także samorządy powiatu biłgorajskiego i gminy Łukowa, na których zaproszenie odpowiedzieliśmy i z dumą uczestniczyliśmy w spotkaniu.

Uroczystości odbyły się dnia 23 czerwca. Rozpoczęły się o godz. 10. W programie znalazły się: okolicznościowy program artystyczny w wykonaniu dzieci i młodzieży z Łukowej, msza święta za poległych, wystąpienia okolicznościowe, przemarsz na cmentarz partyzancki, apel poległych i złożenie kwiatów, inscenizacja historyczna z udziałem Grupy Rekonstrukcji Historycznej WIR z Biłgoraja i koncert patriotyczny.

Hola (30 lipca)

No i tam też byliśmy. Dziękujemy studentom III roku Bezpieczeństwa Narodowego za zaproszenie. Po raz kolejny świetnie się bawiliśmy a spotkanie było również doskonałą lekcją historii. Tradycyjnie w ostatnią lub przed ostatnią niedzielę lipca w skansenie w Holi odbywa się Jarmark Holeński.  Jak zawsze jest tu wiele atrakcji, m.in.: kiermasz sztuki ludowej, kompozycji kwiatowych, staroci, potraw regionalnych, miodów i wyrobów z wosku.

 Jarmark jest ściśle związany z uroczystościami prawosławnymi w holeńskiej cerkwi. W zabytkowej świątyni, pochodzącej z początku XVIII wieku, odbywa się tu nabożeństwo ku czci Świętego Antoniego Peczerskiego. Po uroczystościach religijnych, jak co roku odbywa się kiermasz, nie brakuje też występów zespołów ludowych. Występują artyści z Podlasia, Ziemi Chełmskiej i Ukrainy. Pobyt na jarmarku jest gratką dla miłośników etnografii, folkloru i kultury pogranicza. Od lat imprezę odwiedzają tysiące ludzi. Wśród nich dużą grupę stanowi społeczność prawosławna uczestnicząca w uroczystościach religijnych. Turyści, którzy po raz pierwszy zdecydują się odwiedzić Jarmark Holeński, oprócz skorzystania z oferty wystawienniczej i kulturalnej mogą zwiedzić obiekty zgromadzone w skansenie, cerkiew i położony nieopodal zabytkowy cmentarz, również tam wracają o czym już wiemy. Do zobaczenia za rok.

Włodawa ( 3, 9 sierpnia)

To już kolejne miejsce naszych akademickich podróży, dodajmy wakacyjnych po regionie. Tym razem zwiedziliśmy dwukrotnie ( również w NOC MUZEUM),  ZESPÓŁ SYNAGOGALNY WE WŁODAWIE, unikalny w Polsce kompleks trzech pożydowskich budynków, które należały do włodawskiego kahału (gminy żydowskiej).

Tworzą go:

  1. Wielka Synagoga (bet ha- kneset, z hebr. Dom zgromadzeń), wybudowana w latach 1764-1774
  2. Mała Synagoga (bet ha-midrasz, z hebr. Dom modlitwy i studiowania ksiąg religijnych), z końca XVIII w.
  3. Dom Pokahalny (nowy bet ha-midrasz), z 1928 r.

Od 1983 r., w/w zabytki żydowskiej architektury murowanej są siedzibą Muzeum – Zespołu Synagogalnego we Włodawie. W każdym z nich prezentowane są ekspozycje stałe i czasowe. W Wielkiej Synagodze, starając się zachować atmosferę tego miejsc, pokazano wyłącznie wystawy związane z kulturą żydowską, w Małej Synagodze- związane z wielokulturową historią miasta i etnografią regionu, w trzecim budynku wystawy etnologiczne i egzotyczne.    Wielka Synagoga (bet ha-kneset) wzniesiona została w latach 1764-1774 w miejscu pierwotnie drewnianej ze środków finansowych gminy oraz częściowo z funduszy rodziny Czartoryskich, ówczesnych właścicieli Włodawy. W księdze parafialnej pod rokiem 1764 zapisano wiadomość ,,została wzniesiona za czasów ks. ks. Czartoryskich i za znakomitym ich przełożeniem. Żydzi Włodawy postawili sobie obszerną murowaną bożnicę, którą do ozdób miasta policzyć by można, gdyby nie znane żydowskie niechlujstwo, brudy i niedbałość w zachowaniu i konserwowaniu ich budynków.”

Mała Synagoga, informacje o jej istnieniu podają źródła pisane z lat 1782- 1786. Od początku budynek pełnił dwie funkcje. Był domem modlitwy oraz miejscem studiów Tory i ksiąg talmudycznych. Stąd jego nazwa bet ha-midrasz. O jego przeznaczeniu świadczy skromny zewnętrzny wygląd jak i prosty układ wnętrza. Nie miał on być budynkiem reprezentacyjnym, role pełniła bowiem Wielka Synagoga. Styl w jakim wzniesiono stary bet ha-midrasz włodawski odpowiadał typowemu skromnemu i powszechnie wówczas realizowanemu schematowi budowy małomiasteczkowych bożnic. W myśl jego założeń przedsionek był usytuowany wzdłuż ściany zachodniej, a ponad nim umieszczono modlitewnię dla kobiet. Całość połączoną z salą męską przykryta wspólnym dachem. Z wyposażenia sali męskiej zachowały się jedynie drewniane obramowania szafek ścian.

Dom Pokahalny od początku istnienia budynek pełnił funkcję administracyjną kahału, tu znajdowała się siedziba Zarządu Gminy, mieściła biblioteka oraz miały prawdopodobnie swoją siedzibę niektóre włodawskie organizacje czy stowarzyszenia żydowskie, np. ,,Stowarzyszenie źródła Jakuba”, ,,Stowarzyszenie psalmowe”. W obiekcie tym odnaleziono tablicę fundacyjna z 1927 r. lub z 1928 r. : o wymiarach 1×1,5 m, wykonaną z białego marmuru. Płyta wypełniona jest rytą inskrypcją hebrajską, wpisaną w trójkąt.

To wszystko, łącznie z wystawami można zobaczyć na miejscu we Włodawie, do czego zachęcamy, również do udziału w warsztatach organizowanych w Noc Muzeum, ale pamiętajmy że tam organizowany jest również Festiwal Trzech Kultur – cykliczna impreza, mająca na celu upamiętnienie wielokulturowej historii tego miasta, a także przybliżenie problematyki wielokulturowości i wielowyznaniowości obecnym mieszkańcom Włodawy, ale i nie tylko, o tym również rozmawiamy My na zajęciach ze studentami.

Przedsięwzięcie realizowane jest w ramach programu „Dziedzictwo kulturowe Włodawy”, myśląc o dziedzictwie, wychodząc poza ramy Włodawy, zastanawiamy się nad tym, ile nas Rodacy może różnić a jednocześnie łączyć – wspólna historia. Zapraszamy do Włodawy, tym bardziej że tam tez, na kartach historii odnaleźliśmy Zamojskich.

Dzień Walki i Męczeństwa Polskiej Wsi 2019 rok (12 lipca) Żuków

W piątek, 12 lipca obchodziliśmy Dzień Walki i Męczeństwa Polskiej Wsi. Najbliżej, uroczystości odbyły się w Żukowie w gminie Miączyn. Obchody rozpoczęły się o godz. 16 mszą świętą w kaplicy filialnej pw. Matki Bozej Nieustającej Pomocy. Po nabożeństwie uczestnicy udali się pod pomnik ku czci poległych w latach 1936-1937 w walce z sanacją. Część oficjalną rozpoczęto odśpiewaniem hymnu i Roty. Po okolicznościowych wystąpieniach, rys historyczny martyrologii polskiej wsi przedstawiła w imieniu prof. Jana Jachymka dr Magdalena Kuranc-Szymczak.

 

advert